Information om lettere færdsel på stykke 10.

Det er vist ikke nogen hemmelighed, at stykke 10 kan være anstrengende at trave på. Specielt hvis man påtænker at ville sidde helt op til Ulvedybet.

En eller flere behjertede sjæle (en fugl har visket mig i øret, at Villy har været involveret) har slået spor nedover stykket så det er en ren fornøjelse at gå der. Se billede.

Sådan har det egentlig været længe, men der kunne jo være nogen, som ikke drister sig derud fordi traveturen bliver for anstrengende. Derfor denne information.

Jeg kan supplere med at fortælle, at markvejen fra Danserholmvej og ud til vores P-plads er i en ualmindelig god stand sammenlignet med tidligere. Vist nok også takket være ovennævnte med sporene. Der begynder at blive store vandfyldte huller fra P-pladsen og ud til diget, så hold dig til P-pladsen hvis ikke du har en 4-hjulstrækker.

Sporene tager sin begyndelse helt oppe ved bigballerne og følger dæmningen op imod Fannegrøft. De er derefter anlagt så de følger alle hegnene helt ud til enden for derefter at gå parallelt med Ulvedybet.

Det eneste sted hvor det på grund af våd bund kan være lidt sværere at gå er fra knækket og op til dybet. Nogen gange er det lettere at gå på modsatte side af diget helt op mod Fannegrøft. Det ved de fleste, men der kunne jo være kommet nye til.

En meget stor tak til initiativtagerne til disse forbedringer.

Knæk og bræk

Per webber

Ja den er go nok!

For dem der ikke lige ved det, så bor Peter på Skallerne. Normalt får han ikke posten leveret med havørn, så hvad ørnen har fundet interessant kan man kun gisne om. Et ådsel i vejkanten??

Du kan læse mere om havørnen nedenfor i artiklen om Kurts oplevelse med samme. Nej ikke nødvendigvis samme fugl, men samme art

Skovflåten

Den lille bandit du ser på billedet kan gøre dit liv til et mareridt. Ikke bare dit eget liv, men også din hunds liv.

Et par eksempler som jeg selv har oplevet:

1. En god ven hvis hund fik betændelsen og aldrig mere blev til hund.

2. Et barnebarn som fik betændelsen som desværre først blev opdaget længe efter at den havde regeret i hendes krop i et ukendt antal dage og uger. Hun slog ikke ud, og kun en vaks mor fik lægerne til at undersøge for flåtbid efter en indlæggelse hvor pigen gik direkte i drop.

Resultat: Hun mistede totalt sin lugtesans i en en alder af bare 14 år.

Ved du, at der findes en vaccine imod flåtbid og den sygdomsfremkaldende virus eller bakterie Flåter er ikke farlige i sig selv, men de kan overføre sygdomsfremkaldende virus eller bakterier, når de suger blod.

I Danmark og det øvrige Europa er borrelia-infektion og flåtoverført hjernebetændelse/TBE (Tick Borne Encephalitis) de hyppigst forekommende.

Her kan du læse om rabatmuligheder for en vaccine igennem Danmarks Jægerforbund.

Jeg mener nu også at din egen lokal læge kan vaccinere, men du skal sikkert aftale tid. Pris ca. kr. 470,- + konsultation. Sygeforsikring Danmark dækker 50% har jeg læst.

I sidste del af marts og april er et anbefalet tidspunkt at blive vaccineret på. Altså NU!

Vi du læse mere om TBE og vaccinen så klik her.

Tal med din dyrlæge angående velegnet en vaccine til din hund. Åbybro Dyrehospital og Karin Poulsen, som jeg selv benytter, er velbevandret i relevante vacciner.

Generalforsamling

I disse tider sætter Coronaen dagsordenen. Det gælder desværre også i Øland Jagtforening. I alle tilfælde hvad generalforsamlingen angår.

Bestyrelsen har besluttet at udsætte denne. Foreløbig på ubestemt tid. Den gode nyhed er, at der ikke er noget presserende. Så vi "overlever".

Eventuelle presserende spørgsmål kan rettes til bestyrelsen. Du finder kontakt info her.

Hundetræningen er i fuld gang her i huset. Jeg håber for dig, at du får en god dag og holder dig og dine kære Covid 19 fri.

Per webber.

Kurt fortæller om en enestående fantastisk oplevelse på vores areal:

Beretningen har jeg modtaget telefonisk den 21 september 2020, og jeg skal forsøge at gengive den så godt som min hukommer rækker til.

"En af de dage hvor jeg sad på træk viste der sig en meget stor fugl i det fjerne kommende ind fra vest. Ja en rigtig stor fugl kunne jeg konstatere. Det viste sig da den kom tættere på at være en havørn. Puha ikke hverdags kost!

Den styrede mod Ulvedybet og forsvandt for mig et kort øjeblik for derefter at dukke op igen bag diget med en gås i kløerne. Den havde et sikkert tag i gåsens ryg. Bemærk: Gåsens ryg!

Det som nu udspillede sig er næsten ubeskriveligt.

Gåsen var så meget fri af grebet af den i ordets bogstaveligste forstand forsøgte at flyve ud af sit greb væk fra ørnen. Gåsen ville mod syd. Ørnen derimod ville mod vest. Det resulterede i, at flugten med de to flyvende blev i retning sydvest i en vinkel på 45 grader.

Det var desværre alt for langt fra mobiloptagelse så jeg måtte bare sidde og se til og følge dramaet indtil fuglene forsvandt i horisonten. Det lykkedes IKKE gåsen at komme fri af grebet så langt som jeg kunne følge fuglene.

Jeg glemmer det aldrig!"

Således berettet: Kurt Jacobsen

Således refereret efter bedste evne: Per webber

Havørn (Haliaeetus albicilla)

Beskrivelse:
Havørnen er Nordeuropas største rovfugl, og med sit gigantiske vingefang er fuglen imponerende at skue. Blandt ornitologer er den kendt som "den flyvende dør" pga. de stive, brede, rektangulære vinger og den korte, kileformede hale, som er hvid hos udvoksede fugle. Næbbet er kraftigt og dolkformet og hos de voksne fugle lysende gult, mens ungfuglenes næbfarve er grålig. En udfarvet, voksen havørn er også karakteriseret ved et lyst hoved, mens ungfuglenes fjerdragt er ensfarvet brun. På vingernes underside har unge havørne dog ofte lyse tegninger, der kan ses på nært hold.

Levested:
Havørnen er en vidt udbredt rovfugl, som forekommer fra Sydgrønland i vest gennem et bredt bælte østpå gennem Europa og Asien til Stillehavskysten. Langt de fleste havørne i Europa findes i Norge (ca. 1200 par) og i landene omkring Østersøen samt i Østeuropa. I Danmark er havørnen en sjælden ynglefugl ved større søer eller fjorde, gerne omkranset af skov. De fleste danske ørnepar findes på Lolland og i Sydsjælland, men arten yngler f.eks. også i Sønderjylland og på Sydfyn.

Data:
Vingefang: 200-245 cm - Længde: 70-90 cm - Vægt han: 3.100-5.500 g - Vægt hun: 4.100-7.000 g - Ynglepar i 2015: 72 -

Udvikling 1999-2011: Fremgang - Ændring: Genindvandret

Information om nyheder:

Medlemmer af Øland Jagtforening får også det tilbud at få tilsendt en sms eller e-mail når der vil blive annonceret nyheder på hjemmesiden.

Ønsker du at komme med på listen, bedes du sende en e-mail til info@oland-jagtforening.dk eller benytte formularen på <kontakt> siden med oplysning om dit mobilnummer og eller din e-mail adresse.

Dine oplysninger vil IKKE blive benyttet til andet formål end det beskrevne, og vil IKKE blive videregivet i nogen form til tredjeperson. Helt i overensstemmelse med databeskyttelsesloven. Har du spørgsmål hertil så send endelig en e-mail.

Indlæg til hjemmesiden:

Foreningens medlemmer har mulighed for at sende webmasteren en besked eller et ønske som, forudsat det ikke strider imod god moral og sund fornuft, vil blive bragt her på siden. Du kan vedhæfte et billede hvis det har relevans til din tekst. Oplys desuden dit telefonnummer og mailadresse til information for andre medlemmer som måtte ønske at stille et spørgsmål til dit indlæg.

Webberen modtager også gerne ældre som nye billeder fra jagten og andre begivenheder som du har liggende. Har du ikke selv muligheder for at sende eller scanne så ring 4085 6143 så kommer jeg og henter dem. Hvis altså du bor i Jammerbugt Kommune.

Benyt mail adressen info@oland-jagtforening.dk eller formularen på <kontakt> siden.

Indlæg fra IKKE medlemmer af Øland Jagtforening vil IKKE blive lagt på siden, og vi henstiller til at IKKE medlemmer undlader at kommentere indlæg fra vore medlemmer. Har man som IKKE medlem et spørgsmål til foreningen er man altid velkommen til at benytte formularen på kontakt siden. Tak.